Wednesday, November 4, 2015

File Hilang?? Hard Disk Kosong??

Haa.. Jantung aku macam nak luruh la jugak bila pi ambik laptop lepas repair hari tu.. Aku bukak ja mula-mula laptop aku dah buat hal.. User login tu hilang and tak boleh nak login guna password sedia ada yang tak pernah aku tukaq. So nak taknak aku restart lah and login guna safe mode.. Boleh! so aku tak pikiaq apa terus pi check  hard disk aku.. yala.. macam-macam lah ada dalam tu.. gambaq2 dari bujang trang tang tang sampai sekarang semua ada dalam tu.. Alangkah kecewanya aku bila tengok drive D teruih lenyap tinggal drive C ja 500gb.. Bermakna partition yang aku buat untuk drive D yang hilang la and tu jugak bermakna C pun kosong.. Aku teruih call kedai yang aku repair tu and macam biasa, berdolak dalih.. tapi aku akan cerita pasai ni di entry lain kali ok?

So nak bergaduh pun tak guna, aku cuba sebaik mungkin untuk selamatkan apa yang mampu dan cuba kembalikan laptop tu seperti asal. Aku pun buat balik administrator account tu semua.. yang ni pun aku akan cerita pada entry yang lain tentang cara nak enable user account dan cara nak buat partition pada hard disk.

Kemudiannya aku cuba retrieve segala data-data dan file yang hilang. Sesiapa yang mengalami masalah yang sama di mana file hampa yang teramat penting hilang ataupun terdelete, tak kisahla sama ada dalam internal hard disk, eternal hard disk, pendrive ataupun memory card, RECUVA adalah penyelesaiannya. Hampa boleh click SINI untuk download magic ni.. Hehe.. Sesungguhnya insyaallah dia akan recover balik file hampa macam biskut Chipsmore. Sekejap takda, sekejap ada balik.. Apa yang hampa perlukan cuma space lain selain benda yang hampa nak recover tu.. Maknanya, kalau hampa nak recover drive C, hampa perlu space yang cukup kat drive D. Macam tu jugak sebaliknya.

OK.. Bila hampa dah download:

1. Double click kat Recuva punya shortcut tu.
2. Click Yes
3.kemudian muncul Welcome blablabla.. Click Next
4.Pastu  pilih file jenis apa yang nak di recover. Kalau semua pilih All Files dan Next lagi
5.Then pilih location yang nak di recover. Pilih yang specific senang sikit. Next lagi
6.Check box [] Enable Deep Scan, kemudian Start.

Insyaallah bila follow step-step ni, hampa akan dapat balik files yang hilang tu macam aku.. Lega okay semuanya ada.. Good luck pada hampa-hampa yang menalami masalah yang sama.. BYE..

No comments:

Post a Comment